"המטרה שלי היא ליצור מראה טבעי ולגרום ללקוחה שלי להרגיש נשית". זהו למעשה המשפט המסכם את הפילוסופיה של מי שנחשב כיום לדעת רבים בעולם, המאסטרו בעיצוב שיער ארוך, מעצב השיער פטריק קמרון. אחרי אין ספור מופעים על הבמה, עשרות קולקציות מרהיבות, חמישה ספרים וסגנונות רבים שהפכו למזוהים איתו, ניתן לומר כי כאשר מעצבי שיער ברחבי העולם מחפשים השראה בסירוק ועיצוב שיער ארוך, המבטים מופנים, כמעט כולם כאחד, לקולקציות המרהיבות של קמרון המעניקות השראה ומוטיבציה ליצירתיות.
לפטריק קמרון, יליד ניו-זילנד (הוא אינו אנגלי במקור כפי שנוהגים רבים לחשוב בטעות) יש יכולת מדהימה לרתק קהל ומי שראה אותו מופיע על במה לא פיספס את הקשר שנוצר בין המציג לצופים. בשלושת ימי סלון אינטרנשיונל האחרון שנערך באוקטובר בלונדון, הופיע קמרון מספר פעמים בכל יום על אחת הבמות. למרות שבתערוכה כולה היו כמה עשרות נקודות בהן הוצגו עבודות ותהליכי עבודה על הבמה, היה שטח מסויים באולם הענק שבו היה קשה למצוא פיסת רצפה לעמוד עליה. השטח שסביב הבמה של פטריק קמרון. היכולת לדבר לקהל בגובה העיניים, אולי גם ההומור שבו הוא מתבל את הצגת החומר וכמובן היצירתיות המדהימה של הבחור החייכן הזה, יצרה עבורו קהל רחב מאוד של מעריצים אדוקים וגרמה למספר עצום של מעצבי שיער בכל רחבי העולם ללמוד בתאווה כל עיצוב ושיטה שמוצגת בחומר הלימודי שלו.
לרגל צאת ספרו החמישי, פטריק קמרון העניק ראיון בלעדי למגזין לה ז'ורנל ונזכר כיצד הפך למעצב שיער ממש במקרה, מספר לנו על הקורסים שהוא מעביר למעצבי שיער ועל הספר החדש ומסביר מדוע חשוב להתפנות מעיסוקי היום יום במספרה ולפנות זמן ליצירת קולקציה אישית מפעם לפעם.
פטריק, מה בעצם גרם לך לבחור בעיצוב שיער כמקצוע לחיים?
לא תמיד רציתי להיות מעצב שיער. למעשה, התחלתי די מאוחר. התחלתי את ההכשרה שלי רק בשנות העשרים המוקדמות שלי.
כשסיימתי את בית-הספר, מוזיקה ואמנות היו התשוקות האמיתיות שלי ועבדתי כמעצב גראפי עד שבמקרה עברתי דרך סלון לעיצוב שיער בעיר הולדתי, ניו-פלימות' שבניו-זילנד. נכנסתי כדרך אגב כדי לברר אם הם מעבירים קורסים בעיצוב שיער. עיצוב שיער תמיד היה משהו שעניין אותי וכך בעצם התחיל הכל. מיותר לציין שעבדתי בתור מתלמד במשך 8,000 שעות לפחות, אהבתי את מה שעשיתי ונשארתי בסלון במשך 8 שנים.
כשהגיע לראשונה ללונדון, הושפע פטריק קמרון משמעותית מעבודתו של אנדרו קולינג'.קולינג' נחשב לאחד ממעצבי השיער המובילים בבריטניה וחולש על שישה סלונים ומערך הדרכה רחב ידיים המכשיר מדי שנה מאות מעצבי שיער צעירים. קולינג' ואשתו ליז אף הוכתרו לתואר "המלך והמלכה של המייקאובר" (מילה נפוצה במדיה הבריטית שאורנה דץ גיירה בהצלחה ל"מהפך"). קמרון מפרגן גם לעמיתים למקצוע ומספר לנו כי הוא אוהב מאוד את המקוריות המשתקפת מעבודותיה של מעצבת השיער אנטואנט בינדרס (אגב, חלק מעבודותיה של בינדרס פורסמו בגיליון אוגוסט של לה ז'ורנל). עם כל אלה, יש אשה אחת שהותירה את חותמה העמוק על הקריירה של המאסטרו.
את מי אתה רואה כמורה הדרך שלך, המנטור שלך, אם יש אחת או אחד כזה?
לינדזי לאברידג' היא המנטור שלי וההשראה הגדולה שלי. לינדזי היתה המורה שלי כשרק התחלתי לעסוק בעיצוב שיער בניו-זילנד. אחד הדברים שאני אוהב לעשות כשאני בביקור מולדת בניו-זילנד הוא לבלות עמה כמה זמן שניתן. אנחנו מדברים על רעיונות ועל הכיוון הכללי שלי בחיים. לינדזי מכירה אותי טוב מאוד ולכן יש לה פרספקטיבה נהדרת על כל מה שקורה איתי והיא מעניקה לי מעין השתקפות של מעשי ואבן בוחן לכל דבר שאני עושה, וכולנו צריכים דבר כזה. בתקופת ההכשרה שלי, לינדזי היתה זו שפתחה עבורי דלתות והראתה לי מה יש לחיים להציע לי.
ומתי גמלה בלבך ההחלטה לעזוב את ניו-זילנד ולעבור ללונדון? האם היה זה חלק מהכוונה שלך להתמחות בעיצוב שיער ארוך?
ובכן, התוכנית לא הייתה להתמחות בשיער ארוך אלא לצבור ניסיון בכלל בלונדון. עבדתי באותו סלון בניו-זילנד במשך שבע שנים עד ששמתי פעמי ללונדון. באופן טבעי, "ארץ האפשרויות", כפי שאתה תופש אותה, היא אף פעם לא המולדת שלך. תמיד היא מקום רחוק שאליו אתה פורש את כנפיך… כשרק הגעתי ללונדון, הצלחתי לקבל עבודה בסלון די ידוע, שם הייתי עד שקיבלתי הצעה לשמש כמנהל אמנותי ברשת מספרות גדולה. באותו מקום ובנקודת הזמן ההיא הבנתי שעיצוב שיער ארוך הוא נושא שלא טופל כיאות, מעצבי שיער לא ידעו כיצד להתמודד עם האורך למרות שהביקוש מצד הלקוחות היה גבוה, עיצובים לחתונות ולמסיבות בעיקר. התחלתי ללמד עיצוב שיער ארוך כחלק מתכנית ההדרכה ברשת. חברת וולה ראו אותי מדריך וביקשו שאעביר עבורם סמינר בנושא. משם בעצם התחיל הכל להתגלגל הלאה.
משימת עמידה על במה ומתן הסברים לקהל היא אמנות בפני עצמה. כיצד הופך מישהו לטוב באמת במשימה זו?
אני מניח שככל שאתה עושה את זה יותר, כך אתה הופך לטוב יותר בזה. אני אישית תמיד אהבתי לבדר קהל וזה בוודאי משהו שנשאר מימי הרחוקים בתיאטרון, כך שלעמוד על במה ולדבר אל קהל מרגיש טבעי למדי עבורי. בנוסף לכך, אני מאמין שעליך להיות בקיא במיוחד בנושא שעליו הנך מדבר ושתהיה לך את התשוקה למה שאתה עושה.
ובכל זאת, אתה ללא ספק, לדעת רבים מעמיתיך, אחד הפרפורמרים הגדולים על הבמה. נראה כאילו אתה מצליח ליצור חיבור מיוחד עם הצופים בך. מה הסוד מאחורי הגדולה שבהצגה על במה?
אני אוהב מאוד להופיע ואני תמיד מנסה לשלב הדרכה והעברת החומר עם מעט בידור. אני מנסה בהחלט להיות שונה ומעט מקורי במה שאני עושה. לי באופן אישי יש טווח ריכוז מאוד קצר, כך שאני מצפה שמעצבי השיער הצופים בי יהיו כמוני בנושא הזה. קשה לדחוס הרבה אינפורמציה כשאתה על הבמה ולכן אני מנסה לשנות את הקצב מדי פעם ולעשות משהו שונה רק כדי לשמור על תשומת הלב של הקהל. כשמחברים את הכל יחד, אני רוצה להפוך את חווית הלמידה לכיפית ככל האפשר מפני שזה באמת כיף.
איזה טיפ תיתן למעצבי שיער צעירים העושים את צעדיהם הראשונים בתחום עיצוב השיער?
אני מאמין שיש ללמוד את המקצוע בדרך הקונבנציונאלית. אתה חייב לדעת את המלאכה, שהיא אמנות לשמה, מכל הזוויות. ללמוד כיצד לגזור, לצבוע וכמובן כיצד לסרק שיער הם כולם חלקים חשובים ביותר בדרך להפוך למעצב שיער. יחד עם זאת, כדאי למצוא תחום מסוים שבו אתה טוב ולהתמחות בו. אל תהיה רק טוב בו, תהיה מצוין. הביטחון העצמי גם הוא חשוב, אם לא תאמין בעצמך, אף אחד לא יאמין בך. חשוב מאוד ללמוד מהסניורים, מעצבי השיער הותיקים שמסביבך, להתעדכן בכל הטכניקות החדשות, בטרנדים ובחידושים. הלמידה וההכשרה הן המפתח להצלחה בתעשייה שלנו.
מעצבי שיער רבים, הנאבקים בקשיי העבודה היומיומיים, אינם רואים את התועלות שבהפקת קולקציית שיער חדשה מפעם לפעם, המצריכה השקעת זמן רב ולא מעט כסף. לדעתך, מהן התועלות שיכולות לצמוח מיצירת קולקציה מצולמת?
זה נכון לחלוטין שהפקת קולקציה מצולמת גוזל המון זמן ועולה לא מעט כסף. זה גם נכון שלמעצבי שיער שעובדים במספרה, לרוב אין את הזמן לכך או שאינם רואים את היתרונות הגלומים בהפקה שכזו, אבל אני מרגיש שביצירת עיצובים משלך, אתה עוזר לבסס את הצורה שבה נתפסת המספרה שלך בעיני אחרים. מעבר לכך, זה תמריץ נהדר למוטיבציה של הצוות. אחד האפקטים המתמשכים מההפקה הם שהצוות גאה לומר "זה נעשה אצלנו במספרה".זה גם יוצר נקודות מצוינות לשיחות במספרה ועם הלקוחות.
ואם כבר נגענו בנושא צילום של עיצובי שיער, מה יתן לנו את התוצאה הסופית הטובה ביותר?
חשוב מאוד שתהיה תקשורת טובה בין מעצב השיער לצלם ובין שניהם לדוגמנית השיער. אלה יסייעו בהעברת המסר וביצירת המראה שאותו רצה מעצב השיער להעביר בתמונה. חשובה לא פחות התאורה בסט. תאורה טובה ונכונה היא זו שתראה את השיער ואת העיצוב כמו שצריך.
פרסמת עד כה 4 ספרים וממש עכשיו רואה אור ספרך החמישי. האם תוכל לספר לקוראינו מעט על הספר החדש?
הספר החדש שלי כולל 15 מדריכי "צעד אחר צעד" הנפרשים לאורך שלושה פרקים: הפרק הקלאסי, פרק כלות אלגנטי ופרק המוקדש לטרנדים עולמיים. רציתי לכלול משהו לכל אירוע בספר הזה וניסיתי גם ללכוד כמה עיצובי שיער המתאימים למסלול הדוגמנות, לכיוון היותר מסחרי וגם כמה עיצובים קלאסיים לתצוגות, שאף פעם לא יוצאים מהאופנה. הספרים שלי והדי.וי.די. הלימודיים שלי הם רק קווים הדרכתיים עקרוניים למעצב השיער. לאחר שלמדו את הטכניקה הבסיסית של יצירת עיצוב השיער, יבואו לידי ביטוי המקוריות והקריאטיביות של כל אחד ואחד בעבודתו.
אחד ממעצבי השיער הישראליים סיפר לי שהוא נוסע לסמינר באקדמיה שלך. מה תוכל לספר על האקדמיה? עבור מי היא נוצרה ומה ניתן ללמוד בה?
את מרכז ההכשרה שלי פתחתי בשנת 1997. הוא ממוקם בסטודיו וולה שבלונדון. אני מציע קורס אינטנסיבי של יומיים שבו משתתפים לא יותר מ-15 איש בכל פעם. מעצבי שיער מבריטניה ומכל העולם משתתפים בקורסים הללו וזה נותן להם את האפשרות לעבוד איתי בפורמט של אחד על אחד. אנחנו עוברים על העיצובים המסורתיים, עיצובי שיער לכלות, הטרנדים המודרניים ועד העיצובים המסחריים יותר. האווירה בימי הקורס היא כיפית ומאוד לא פורמאלית ובסיומם יכולים המשתתפים לבצע לפחות שמונה עיצובים שלמדו. הקורסים מיועדים לכולם. היה אפילו קורס שהעברנו למאפרים ומאפרות שהיו מעוניינים להעשיר את ידיעותיהם וללמוד כיצד לסרק כלות ביום החופה או דוגמניות ביום הצילומים. חלק מהמשתתפים הם באמת מעצבי שיער שראו אותי על הבמה ורוצים לחוות הדרכה אינטנסיבית וצמודה יותר.
מעבר לקורסים שמעביר קמרון בסטודיו וולה שבלונדון, הוא נוהג להוציא את בית-הספר שלו לדרכים. כך קורה שבמהלך השנה מתאפשר למעצבי שיער רבים בערים כמו ניו-יורק, דאבלין, לוס אנג'לס ואחרות להפוך לסטודנטים ולהינות מסמינר בניצוחו שמגיע עד אליהם. שירותיו כמורה בסמינרים מסוג זה מבוקשים מאוד גם באוסטרליה, ניו-זילנד, גרמניה ובמדינות אחרות אליהן הוא נודד במסעותיו הרבים. פטריק קמרון מעיד על עצמו כי הוא נלהב מהאפשרות שניתנה לו להעניק משהו חזרה לתחום שממנו קיבל כל-כך הרבה לטענתו.
מכל הדברים שבהם אתה עוסק, הפקת הספרים, צילום הקולקציות, הדרכה, הופעה על במות… מה אתה אוהב יותר מכל?
וואו. זו שאלה קשה מאוד, מפני שאני אוהב לעשות את כל הדברים שמנית. ללא ספק שאני עובד קשה יותר כשאני מדריך במרכז ההדרכה שלי, אך אני עדיין נהנה מזה לא פחות. אני מקבל סיפוק עצום בעבודה שלי. אני מניח שאחד הדברים האהובים עלי הוא לראות את הטכניקות שלי מיושמות על ידי מעצבי שיער אחרים. כשאני רואה את זה קורה, זה גורם לי לגאווה אמיתית.
אתה מופיע על במות ומקיים סמינרים לימודיים בכל העולם. האם מצאת שבמדינה אחת יש יותר כשרון מאחרות?
התשובה היא: לא. ואני מתכוון ללא גדול ומהדהד. מניסיוני, יש מעצבי שיער מוכשרים בכל מדינה ומדינה.
האם קורה שאתה רואה עיצובי שיער ועבודות של קולגות ואומר לעצמך "איך לא חשבתי על זה קודם"? האם לאחרונה התרשמת במיוחד מעבודתו של מישהו?
אני חושב שהכישרון של כל אחד ואחת הוא מאוד אינדיבידואלי ואני תמיד מתרשם מכישרונות חדשים הפורצים קדימה. אני ממשיך לעבוד ולמשוך קדימה בכדי למצוא בכל פעם מראה חדש ואני שואב את ההשראה שלי ממסלולי האופנה ומהמדיה.
האם ביקרת בעבר בישראל? מה היתה ההתרשמות שלך?
ביקרתי כבר כמה פעמים בישראל והתרשמתי מאוד לטובה מהסטנדרטים הגבוהים של עיצוב השיער בפרט ושל האופנה בכלל. בביקורי, מצאתי שתל-אביב היא עיר מדהימה ותוססת להפליא.
האם היתה לך הזדמנות לראות מעצבי שיער ישראליים בעבודה? האם תוכל לחוות דעה?
מניסיוני אני יכול לומר כי מעצבי השיער הישראליים הם מפוקסים ובעלי בטחון עצמי גבוה ונוהגים להציג את עבודותיהם בסגנון האינדיבידואלי שלהם.
מה אתה אוהב לעשות בזמנך הפנוי?
מאחר שאני בנסיעות רוב הזמן, הזמן הפנוי שלי הוא יקר לי מאוד. אני מבלה את רובו בביתי שבלונדון. אני אוהב לבלות עם חברים ולהתעדכן בכל הסובב אותם, אני אוהב מאוד את הקולנוע והצגות תיאטרון ובכלל, באופן כללי אני נוהג פשוט להירגע. בנוסף לזה, יש לי גם דירה בספרד שאני אוהב לברוח אליה כשאני יכול.
אם לא היית מעצב שיער, באיזה מקצוע סביר שהיית בוחר?
ארכיטקט, מעצב פנים. משהו כזה.
במילה אחת, נסה להגדיר את עיצוב השיער
אמנות.
אתה נחשב למאסטר בתחומך. האם יש עדיין יעדים שטרם השגת?
כשהתחלתי את הקריירה שלי בעיצוב שיער המטרה שלי היתה רק להיות טוב במה שאני עושה. רציתי לטייל בעולם, דבר שעשיתי לא מעט. רציתי להיות מוערך בקרב האנשים בתחום ואני מקווה שזה המצב… אבל עדיין, לעמוד במקום זה לא אופציה מבחינתי. תמיד יש יעדים חדשים. תמיד יש לאן להתקדם.