קסם או מדע? צבע שיער שמחליף גוון לפי הטמפרטורה

כן, אנחנו רציניים לגמרי. למרות שהוא רחוק מלהפוך למסחרי, צבע השיער המהפכני שפיתחו מדענים ובראשם האלכימאית הבריטית לוריין בוקר, משנה את צבעו בהתאם לטמפרטורת הסביבה. לא מאמינים? שפשפו את העיניים ותתחילו להאמין.

זו לא הפעם הראשונה שאנו שומעים על הטכנולוגיה המהפכנית הזו. וריאציות שונות שלה קיימות כבר תקופה ארוכה והרעיון של שינוי צבע בהתאם לטמפרטורה אינו דבר חדש, אך דומה שהפעם, החוקרים הביאו את יישום הרעיון לרמה אחרת לחלוטין. הכירו את צבע השיער הראשון בהיסטוריה שממש משנה את צבעו בהתאם לטמפרטורה של הסביבה.

color-changing-hair-dye-5

לראות ולא להאמין – צבע שיער המשתנה לפי הטמפרטורה של הסביבה

למעשה, לצבע השיער המשתנה אין עדיין שם. אנחנו כמובן מניחים שיש לו איזה שהוא שם שניתן לו במעבדת החומרים, אבל שם מסחרי אין לו. מה שכן, צבע השיער המשתנה הוא חלק מפרויקט רחב שנקרא The Unseen – "הבלתי נראה". זוהו פרויקט חקר מדעי שמובילה אותו אלכימאית ובוגרת RCA בשם לוריין בוקר. ה-RCA בוא ה"רויאל קולג' אוף ארט" – Royal College of Art בלונדון שחלק מבוגריו מוכרים מאוד – ג'יימס דייסון (האיש שעומד מאחורי המותג Dyson ומי שהמציא ממש לאחרונה את מייבש השיער המהפכני), הבמאי רידלי סקוט (בלייד ראנר, תלמה ולואיז, גלדיאטור, ג'י. איי. ג'יין, בלאק הוק דאון, רובין הוד ועוד עשרות שוברי קופות), הצייר דיוויד הוקני, הפסל הנרי מור ועוד עשרות אנשי אמנות אחרים). אגב, משכנו של הקולג' המלכותי לאמנות בלונדון – ממש צמוד לרויאל אלברט הול שבו נערך מדי שנה מופע ה-Alternative Hair המסורתי. סתם, שתדעו.

לוריין בוקר, אלכימאית צעירה מובילה את הפרוייקט שלא מתמקד דווקא בצבעי שיער. "הבלתי נראה" מתמקד בטכנולוגיות, כימיה ושילוב מדע לתוך חומרים. "אנחנו מאמינים כי המדע הוא קסם" אומרת בוקר. הפרויקט משתמש בכימיה לצד עיצוב פתרונות ויזואליים פשוטים, במטרה לפתור בעיות מסובכות ובלתי נראות מחיי היום יום, תוך הצגת נתונים באמצעות אוניברסליות של צבע.

נשמע לכם אקדמי ומסובכך? ככל הנראה אכן מדובר בתגלית מדעית חשובה שעתידה להשפיע על חיינו. כך לפחות חושבים ב-TED שהזמינו את לוריין בוקר להסביר את הרעיון שמאחורי הטכנולוגיה, ברשת ה-BBC, בפורבס, במגזין WIRED ואפילו במועצה הבריטית לאופנה שהזמינה את האלכימאית הצעירה להשתתף בפאנל על עתיד עולם האופנה במסגרת שבוע האופנה בלונדון. אה, כן. גם בדאונינג 10 שמעו על הפלא והזמינו את הגברת בוקר לביקור ממלכתי. (הצלחתם עד עכשיו להשתכנע שלא מדובר באפקטים של פוטושופ? כי זה אמיתי לחלוטין).

color-changing-hair-dye-3

כמה שלא נסתכל על זה, עדיין נתקשה להאמין. אז זהו, שכדאי להתרגל.

אז אם לא מדובר בטכנולוגיה שנועדה מראש לשמש את עולם עיצוב השיער, באילו תחומים כן משתמשים בה? לעת עתה נראה כי השימוש המעשי המסחרי בטכנולוגיה של צבע משתנה לפי טמפרטורת הסביבה משולב בתעשיית הטקסטיל, אם כי כרגע רק בעיצובי בוטיק יקרים להחריד ובתעשיית ייצור אביזרי אופנה, כמו למשל התיק המעוצב שמחירו 1750 פאונד ומיוצר במהדורה מוגבלת. בתיק עצמו פיסה של חומר משנה צבע.

The-Unseen-acessories-6

1750 פאונד לתיק. בכל מקרה, קחו בחשבון שאין אותו במלאי.

The-Unseen-acessories-3

אותו תיק בטמפרטורות סביבה שונות.

כך גם בעיצובי אופנה שהוצגו לעולם במסגרת תצוגות עילית בדגמים בלעדיים שפרויקט The Unseen היה מעורב בייצור הבדים עבורם. לא ניכנס כרגע בכלל לנושא מחירם של הדגמים. החוקרים עדיין מציגים את הטכנולוגיה, לומדים אותה והעולם כולו מנסה להבין את התועלת שניתן להפיק ממנה, אם נתעלם לרגע מה"מגניבות" של כל עניין החלפת הצבעים. מה שבטוח, העתיד הבדיוני, זה שנראה לנו כל כך לא הגיוני כרגע, יהפוך מתי שהוא, למציאות ברת קיימא. יכול מאוד להיות שזה יקרה הרבה יותר מהר ממה שחשבנו ועוד נזכה בדור שלנו לראות צבעי שיער משני צבע על-פי טמפרטורה, גם ברמה המסחרית לשימוש בסלון.

color-changing-hair-dye-4

עדיין לא משווק ברמה המסחרית. צבע שיער משתנה

The-Unseen-acessories-8

עוד תיק משנה צבע בהתאם לטמפרטורה. צילום: יח"צ

The-Unseen-acessories-5

הוט קוטור משנה צבע. אותה טכנולוגיה, שימושים שונים. צילום: יח"צ

The-Unseen-acessories-2

ועוד תמונה אחת. פשוט אמנות. צילום: יח"צ

The-Unseen-acessories-4

דוגמא נוספת לשימוש בטכנולוגיית שינוי הצבע. צילום: יח"צ

The-Unseen-acessories-7

צמיד משולב חומר משנה צבע. צילום: יח"צ

The-Unseen-acessories-1

ועוד תיק אחרון. צילום: יח"צ

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.